دورکاری با کسب و کار در ایران چه کرده است

دورکاری با کسب و کار در ایران چه کرده است؟

چند دهه از محبوبیت جهانی مفهوم نوظهور دورکاری میگذرد و بدون اغراق باید گفت که این سیستم کاری، بیش از پیش جایگاه چشمگیر خود را در کسب و کارهای خرد و کلان پیدا کرده است.

جالب است بدانید که بنابر آمار به دست آمده در شرکت پژوهشی Flex Jobs ( شرکت ارائه دهنده مشاغل متناسب با انتخاب فرد برای دورکاری) که درمورد 5500 کارمند انجام شد، نتیجه به دست آمده بیانگر این واقعیت بود که بیش از 16% از کسب و کارها با سیستم دورکاری اداره می شوند و 52% از کارمندان نیز دستکم یک تا دور روز از روز کاری خود را به صورت دورکاری سپری می کنند.

نتیجه به دست آمده دیگر، تصویر شفاف و قابل قبولی از تأثیر دورکاری بر بازدهی کارمندان نشان می دهد که در آن ، 66% از افراد دورکار به بهبود فعالیت خود در ساعات کار بیرون از محل کار و کسب آرامش و تمرکز بیشتر در این روش اشاره کرده‌اند.

دورکاری در چندسال اخیر از چنان اهمیتی برخوردار شد که تقریبا بسیاری از کسب و کارهایی که نیاز به ارتباط مستقیم با مشتری ندارند، از این روش برای مدیریت پروژه خود استفاده می کنند.

دورکاری در چندسال اخیر از چنان اهمیتی برخوردار شد که تقریبا بسیاری از کسب و کارهایی که نیاز به ارتباط مستقیم با مشتری ندارند، از این روش برای مدیریت پروژه خود استفاده می کنند.

management

مدیریت پروژه در دورکاری

آنچه شایان ذکر است توجه به کسب و کارهایی متمرکز بر حضور و ارتباط با مشتری است که در سیستم دورکاری یا remote work به اهمیت آن نیز توجه شده و برنامه های متنوع بسیاری در سطح جهان تحت عنوان نرم افزارهای مدیریت پروژه، به کمک دورکاری آمده است.

همه نرم افزارهای مدیریت پروژه به شکل قابل قبولی آیتم های زیر را برای تسهیل کار کارفرما و دورکار در نظر گرفته اند:

مدیریت زمان های کاری

مدیریت و پیگیری درخواست های ثبت شده از سوی اعضای تیم

اینفوگرافی

همانگونه که در اینفوگرافی بالا مشاهده میکنید شرکت های برگزار کننده دورکاری بیشتر در حوزه IT، پزشکی، بهداشت، فروش و آموزش هستند. در این بین، ترافیک علاقه مندان به دورکاری در بسیاری از شرکت ها افزایش روزافزون داشته است.

جایگاه مدیریت پروژه در کسب و کارها

بدون شک، آنچه مدیریت و نظارت بر روند کار در چنین سیستمی را روان، قدرتمند و تأثیر گذار میکند، اجرای یک برنامه جامع و متناسب با همان کسب وکار است که در قالب برنامه مدیریت پروژه در بازارهای جهانی عرضه شده است. فراموش نکنید که نبود سیستم مدیریت پروژه میتواند هزینه های سنگین و حتی جبران ناپذیری را برای سازمان ها در پی داشته باشد.

غول های تجاری مثل گوگل، آمازون، یونیورسال، کوکا کولا، adobe، L`OREAL و NBC از سیستم دورکاری و به تبع آن برنامه های منتخب مدیریت پروژه در دورکاری برای ارتقای بازدهی کار سازمانی خود استفاده می کنند.

درصورتیکه شرکت یا سازمانی با این سیستم کاری آشنا نبوده باشد، نرم افزار مدیریت پروژه به کمک آنها می آید. در این نرم افزار، تمرکز و هدف روی بهبود بازدهی تیمی و درک شرایط کاری جدید است.
هرچه رویکرد مدیریت یا کارفرما دلسوزانه تر و مشارکت اعضای تیم در به روز رسانی اطلاعاتی خود قوی تر و منسجم تر باشد، استفاده از چنین برنامه ای پیشبرنده و نتیجه بخش تر خواهد بود.

:پرسشی که در این مسیر نیازمند پاسخی مناسب خواهد بود این است که
نرم افزار مدیریت پروژه چگونه میتواند جایگاه شایسته خود را در کسب و کار سنتی پیدا کند؟

مدیریت پروژه در ایران

کسب و کارهای سنتی، به ویژه در سیستم اقتصادی کشورهایی نظیر ایران، پس از رویارویی با دنیای شگفت انگیز کسب و کار مدرن و آنلاین، نیازمند تجدید نظر درمورد سیستم مدیریتی خود بوده اند با توجه به اینکه هزینه های مالی و زمانی مرسوم و نبود تمرکز کاری کافی کارمندان در چنین شیوه مدیریتی یکی از پرتکرارترین مشکلات جاری بوده است.

هوشمندی و به روز بودن یک کارفرما یا مدیر زمانی جلوه بیشتری به خود میگیرد که میخواهد سازمان یا تیم خود را با شیوه نوین کاری و مبتنی بر برنامه مدیریت پروژه نظارت کند.

شاید تا پیش از ظهور نرم افزارهای مدیریت پروژه، سیستم دورکاری یک سیستم نامأنوس بوده باشد که مشکلاتی نظیر

قدرت پایین مدیریت در کنترل عملکرد فرد و تیم

کاهش بازدهی تعریف شده اعضای سازمان در شرایط دورکاری

 و سایر دشواری های نوپا در چنین سیستم کاری را با خود به همراه داشته است. درحالیکه راه اندازی چنین نرم افزاری به مرور زمان، اصطکاک ناشی از مشکلات اشاره شده را کمتر و مسیر بهره وری کاری را هموارتر کرده است.

شرکت های ایرانی فعال در داخل کشور و همچنین شرکت های برون مرزی، همچون سایر کسب و کارهای جهانی در تلاش برای هماهنگ شدن با سیستم دورکاری مبتنی بر اداره با نرم افزار مدیریت پروژه هستند.

بهتر است بدانید که هم اکنون در ایران، بسیاری از مشاغل خرد و کلان از برنامه مدیریت پروژه استفاده میکنند. نکته امیدبخش در این مورد، ارتقای عملکرد این کسب و کارها است.

شرکت های انتخاب کننده برنامه مدیریت پروژه، اذعان داشته اند که استفاده از چنین نرم افزاری نه تنها اصطکاک معمول در تعاملات انسانی و تبادلات کاری را کمتر و در بسیاری از موارد به صفر رسانده است بلکه تمرکز، آرامش و انضباط حرفه ای در محیط کار به طرز چشمگیری افزایش داشته و هریک از کارمندان در محیط امن منزل یا هرمکان دلخواه خود، وظیفه محول شده را به درستی انجام داده اند.

از جمله امتیازات یک نرم افزار مدیریت پروژه که برای مدیران کسب و کارهای ایرانی بسیار قابل توجه خواهد بود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

نصب رایگان و تحت وب
تمرکز روی منابع انسانی و فعالیت فردی در پروژه ها
بهره مندی از work space یا فضای کاری برای انجام چند کار در چند تیم مختلف
امکان ثبت گزارش از روند انجام پروژه
فعال سازی آیتم time tracking برای مدیریت زمان شروع و پایان انجام پروژه
مدیریت اسناد پروژه در سازمان و امکان دسترسی تیمی به آن
نظارت و کنترل دقیق مرخصی اعضای تیم (بدون نیاز به بوروکراسی مرسوم اداری)
تقویم کاری شخصی با ویژگی تخمین زمان مورد نیاز برای انجام یک تسک
امکان همکاری همزمان چند عضو تیم در یک فعالیت
برگزاری جلسات آنلاین با یک یا چند عضو تیم
امید است با انتخاب این برنامه، مسیر مدیریت سازمان یا تیم خود را به مقصد افزایش بهره وری یا فروش هموار کنید.